Jacob & Petra naar Singapore en Australië

Zeilen bij de Whitsunday Islands

Zoals in 't vorige berichtje verteld zijn we vanaf Airlie Beach op een Maxi race zeilboot gestapt om voor 3 en een halve dag te zeilen bij de Whitsundays. Het was een BYO (bring your own) wat betekende dat je zelf voor alcohol en frisdrank moest zorgen. En dat deed dan ook iedereen; wij hadden in onze haast maar een handvol bier en 1 fles frisdrank mee terwijl de rest met krattEN bier kwam..oops!

Toen we de zeiltrip boekten hadden we de keuze uit 2 soorten zeilboten, op diegene die we nu geboekt hadden zouden we een private room hebben en in de andere een share. Was wel een verassing dat toen we op de boot aankwamen bleek dat die aardige mevrouw van 't info center de 2 boten door elkaar had gehaald en we nu dus een share room hadden met 12 anderen, waaronder een club van 6 engelsen ;).

De zeiltrip was op een echte oude race zeilboot die vroeger ook mee heeft gedaan aan races. Dat merkten we dan ook de volgende ochtend; de motor ging starten om 04:30 in de ochtend (!) en ja, je mocht heus wel blijven liggen maar als je vrijwel naast de motor slaapt en de boot dan HEEL erg heen en weer gaat...dan ben je snel boven aan op het dek ;). Tevens ook de plek waar je moet zijn voor zeeziekte en om kwart voor 5 was dan de helft van de groepook allemaal al boven het dek te vinden omdat je beneden anders kotsmisselijk werd (uiteraard had jacob nergens last van, bleef gewoon door slapen en kwam als een van de laatsten boven aan dek ;)).

Op deze boot hadden we ook de mogelijkheid voor een gratis duik, wat uiteindelijk de slechtste duik van ons hele trip is geweest. We werden ergens bij een eilandje gedropt waar we vanaf het zand de zee in moesten lopen om te duiken. Opzich niet verkeerd, was het niet dat er voor ons en met ons al tig andere duik-en snorkelgroepen zijn geweest waardoor het koraal zo dood en beschadigd was dat alles bruin en grauw was onder water. Lekker makkelijk om daar een gratis duik te geven dus. Tevens mochten we maar 20 minuten (normaal duik je ongeveer 45 minuten, afhankelijk van de hoeveelheid lucht die je gebruikt) en kregen we niet eens de kans voor een buddy-check (checken of alles bij je buddy goed zit etc.) en viel bij Jacob ineens z'n luchtfles bijna uit z'n vest! De dag erna gingen we naar het Outer Reef, waar je wel mooi kan duiken, maar dan dus tegen betaling. Deze duik hebben wij maar geskipt (al scheen het er best heel mooi te zijn) omdat we het allemaal iets te rommelig georganiseerd vonden. Later stroomde bij een andere certified duiker het lucht ineens vol vermogen uit z'n luchtfles waardoor ie met een noodgang weer omhoog moest. Fijn idee!

Anyway, we waren aan het zeilen bij de Whitsundays, een eilandengroep in het Great Barrier Reef, waar de mooiste en witste stranden van heel Australie te vinden zijn. En dus gingen we daar ook een stop maken. Heel heel HEEL vroeg in de ochtend, om zo de allereerste te zijn op Whitehaven Beach. En het was echt heaven. Zand zo wit als parelmoer (of als cocaine, het is maar waarmee je het vergelijkt) en een azuurblauwe super super heldere zee. Geweldig mooi!

Terug op de boot gingen we weer een stukje zeilen, dus regenpakje aan (we waren alsnog kleddernat van de golven) en allemaal hup op de Highside (de hoge kant) zitten. En toen we allemaal voor ons uit keken hoorden we de kapitein opeens wat schreeuwen...en sprongen er walvissen in de lucht!!! Humpbackwhales welteverstaan! We wisten dat het nu het seizoen is voor de walvissen, maar we hadden echt niet verwacht ze nu nog zo te zien!

Weer aangekomen op land had de crew een tafel bij een backpackers hostel/bar voor ons gereserveerd met daarbij een heleboel GRATIS jugs (een jug is een kan van 1,2 liter) bier! Die avond gingen we met Cam (frans meisje) en Lidia (die uit Smilde komt!) die bij hetzelfde hostel verbleven als ons de smerigste pizza ever eten en daarna de rest van de groep weer ontmoeten. Uiteraard weet je nooit wie er allemaal komt opdagen (zeker niet na die afspraak van ons in Cairns) maar toch zeker de helft was er inclusief de duikinstructeur. Kort samengevat: super gezellig, heel veel lol en ietwat te veel bier met een (zacht uitgedrukt) kater de volgende dag. Die volgende dag zijn we nog wel naar het Eungella National Park geweest, waar we de Platypus (vogelbekdier) hebben gezien die alleen in Australie in het wild voor komt!

Nuzijn we bij Rockhampton, een erg saai stadje waar we over een uurtje ook weer uit rijden. We gaan naar Hervey Bay waar we een dagtrip willen boeken voor Fraser Island, het grootste zandeiland ter wereld waar je per four wheel drive over heen kunt crossen. En uiteraard willen wij (met de nadruk op Jacob ;)) dan een self-drive tour gaan doen! We zouden graag wat langer er verblijven maar we hebben gewoon niet zoveel tijd meer...help help! Het wordt nu dus afstrepen wat we nog wel en niet kunnen zien..

oma.

Heb
alles weer gelezen en de foto'smet veel plezier weer bekeken.Ja,met 2 weken zijn jullie weer thuis.Dan komen jullie met een plof op de aardbodem terug.Dat zal wel even wennen zijn.Ik ben,met je moeder en Sandra naar Egmond aan zee geweest.Heel en dan heel gezellig.Niet zo lang,maar wel mooi weer. Oma.

Daniëlle

Heeee wereldreizigers!!

Zon, zee, strand, zeilen... Jullie hebben super laatste weekjes zo te horen! De Withsundays zien er echt mooi uit! Hadden we ook hier maar zoiets in de buurt... Het strand van Zandvoort zou je dan toch iets minder snel "heaven'' noemen...

En dat je uitgerekend daar iemand uit Smilde tegenkomt! De wereld is dus toch klein!

We lezen vast nog wel een laatste berichtje (of twee) voordat we jullie weer in Nederland mogen verwelkomen. Ben benieuwd naar jullie laatste belevenissen!

Liefs, Daniëlle

Sandra

Die stranden! Hoezo wit! Wat mooi zeg, dan was het strand bij egmond laatst toch wel erg zielig, haha.
Jammer dat het er bij jullie al weer bijna op zit, maar jullie hebben toch wel een hele boel gezien hoor!
Gaaf ook dat jullie walvissen hebben gezien.
Geniet nog maar even daar van de witte stranden, helder blauwe zee, mooie dieren en het lekkere weer (al is het hier op het moment ook niet koud), want voor je het weet zitten jullie weer in het vrolijke Assen ;)

Tot snel!!
Liefs, San.

Meindert en Ina Ploeg

Hoi wereldreizigers,

Wat ziet het er daar allemaal mooi uit en in het echt zal het wel heel indrukwekkend zijn.

Jullie zullen back in Nederland nog wel eens heimwee hebben naar al dat moois daar. Geniet er nog maar even van en alvast een goede reis terug.

Groetjes,
Meindert & Ina

oma

Dit is de laatste keer,dat ik dit doe.Want binnen een week,zijn jullie weer thuis.Jammer he.Maar ja,overal komt een eind aan.Maar jullie hebben heel wat moois om naar terug te kijken.Ik wens jullie dan ook een goede reis terug.Sandra is nu met vakantie en zal ook wel genieten. Verder veel liefs oma.

Jacob V

Morgen de camper al weer inleveren. Het einde van de reis is in zicht. Geniet nog even en we wensen jullie goede terugreis. De hoge snelheidstrein vanuit Frankfurt rijden nog niet helemaal. Hou rekening met vertraging als je weer richting Nederland gaat.
Laatste stand van zaken laat ik jullie wel weten voor vertrek uit Sidney. Zal daar wel druk zijn met de wereldjongerendagen.
Sandra is vanmiddag goed aangekomen in Mallorca.
Wij gaan deze week steeds naar opa om in te pakken voor zijn verhuizing, maar zijn woensdag wel thuis.
Groetjes en tot woensdag: Pap en Mam

Britta

Ik zat ineens aan jullie te denken, van o nee jullie zijn toch nog niet thuis.. maar het zit er nu wel echt aan te komen. Vast ontzettend jammer...of hebben jullie wel weer zin om naar huis te komen?
Hoop dat de reis voor jullie goed verloopt..(misschien lezen jullie dit pas thuis)
We spreken elkaar!

Liefs Britta

Daniëlle

Haii!!

Ik had gehoopt op nog één laatste verhaal vanuit Australië. Een afscheidsverhaaltje. Ben benieuwd naar hoe jullie het deze laatste week hebben gehad! Ik hoor het vast allemaal binnenkort!

Het zit er al weer op... Voor mijn gevoel gingen deze drie maanden al snel. Voor jullie moeten ze voorbij zijn gevlogen!! En je weet wat ze zeggen hè? Als je eenmaal aan het reizen bent begonnen ben je verslaafd! Dus wat wordt jullie volgende reisbestemming? :)

Ik wens jullie een hele goede terugreis en tot snel!!

Liefs, Daniëlle