Jacob & Petra naar Singapore en Australië

Duiken tussen Nemo en de haaien

De afgelopen 5 dagen waren voor ons de meeste intensieve maar ook de meest fantastische dagenvan ons hele reis tot nu toe. We kunnen namelijk bij deze zeggen dat we ons duikbrevet (PADI) gehaald hebben!

We begonnen met een 2-daagse pool en theorie training in de duikschool zelf. Behoorlijk lange dagen waarbij we begonnen om half 9 's morgens en eindigden om 6 uur 's avonds. Voor de handigheid kregen we een Nederlands theorie boek om te leren, wat later alleen maar onhandig bleek te zijn. De lessen, video's en het leren duiken wordt natuurlijk allemaal in het engels gegeven en de termen die je later gebruikt zijn ook in het engels. Ik denk namelijk niet dat we in Nederland veel zullen gaan duiken, dat is toch stukken mooier in de wat tropischere gebieden. Anyways, bij stom toeval hadden we voor de theorie en de lessen in het zwembad les van een instructeur uit Groningen! Hij woonde al wel heel lang in Australie, en kon makkelijker engels spreken dan nederlands, maar toch! Wij waren de eerste Nederlandse studenten die hij had in de afgelopen 2 jaar!

Na de theorie en de pool training moesten we op de laatste dag een theorie examen afleggen voordat we op de boot konden voor de echte open water dives! Het theorie examen hadden we gehaald (wel grappig detail: Jacob had het hele boek van tevoren al van voor naar achteren uit gelezen en Petra nog helemaal niets. Petra had 0 fouten op de oefen quizen en Jacob 3 fouten :P) en toen konden we eindelijk op de boot stappen.

Van het begin tot eind zaten we steeds bij hetzelfde groepje studenten wat erg leuk was. Abby uit New York, Paula uit Colombia, Martin uit Engeland, Edward uit Wales, Rob uit Canada, Pam uit Nieuw Zeeland en Jeremy uit Calafornia. Ohja, en dan had je ook nog CD (of hoe hij zichzelf ook noemde) een vreselijk irritante Amerikaan uit Texas (inclusief cowboyhoed en zwaar boeren accent) van rond de 50 die zich steeds bij ons mengde en waar vooral wij en Abby een hekel aan hadden. Het was een typische George Bush figuur en volgens Abby de typische Amerikaan waar zij een hekel aan had.

De eerste duik in de oceaan was best spannend. Onder water moet je allerlei skills (vaardigheden) afronden om je uiteindelijk PADI te kunnen halen. En het is behoorlijk verrot als je onder water op 14 meter diepte je masker een minuut af moet doen en vervolgens weer op je hoofd zetten. Automatisch raak je dan een beetje in paniek omdat je niks meer ziet en het zoute water ontzettend prikt in je ogen. Gelukkig hebben we dat nu allemaal achter de rug! We hebben een heleboel mooie vissen gezien (in Cairns hebben we nog een reef teach gevolgdwaar een bioloog alle vissen en koraal liet zien en benoemde zodat je dat makkelijker herkent als je eenmaal onder water bent) waaronder: een heleboel Nemo's (clownfish), Lion Fish, Unicorn Fish, Moray Eel, White Reef Sharks, Green Turtles, Christmas Three Worm, Sea Cumcumbers,Bat Fishes, Angelfish, Giant Clamen nog wel veelmeer waarvan we de naam kwijt zijn. Ik zou zeggen: zoek ze op op google en je krijgt een beetje een idee van wat we hebben gezien!

Nadat we ons Open Water Course hadden gehaald konden wij ook mee gaan op een night dive. In het donker namen we met een gids een duik onder water en zwommen we letterlijk tussen de haaien. De haaien waren we nog niet eens zo eng, de Giant Travely (weet niet
hoe je het schrijft) is een grote donkere vis die de hele weg achter je aan blijft zwemmen en aan alle kanten (onder je benen, langs je hoofd etc) aan je voor bij schiet. Veel schrikbarender dan de haaien!! Op de laatste dag konden we aan onze fun dives beginnen. Nu konden we alleen, zonder onze instructeur (wij hadden een Japanse die heel geduldig en rustig was, veel beter dan dat de Australische die juist heel druk en snel geirriteerd was) en met onze buddy (je moet altijd met 1 persoon, je buddy, gaan duiken) duiken! Veel relaxter en echt onzettend tof. We hebben trouwens in de duikschool ook ons eigen duik (-en snorkel) masker met snorkel aangeschaft. Een rib uit ons lijf, want die dingen zijn duur (tenzij je naar een speelgoedwinkel gaat natuurlijk :P) maar het is veel prettiger duiken dan de rentals van de duikschool die niet goed aansloten op je hoofd en waardoor je steeds water in je masker krijgt. Ja, dat was absoluut een goede aankoop!

Nadat we weer aan wal waren hebben we afscheid genomen van iedereen en zouden we diezelfde avond met een paar anderen nog bij een pub afspreken. Wij naar het hostel toelopen (het grootste hostel ooit gezien, met een huge bar en nachtclub er in gebouwd) waar we de rest zouden ontmoeten maar...we konden niemand vinden. Wel zagen we Emily, 1 van de instructors, die naar het Casino ging en de rest van de instructors ging meeten. Wij er later ook heen, maar het Casino was zo onzettend groot dat we niemand meer terug konden vinden dus uiteindelijk zijn we maar terug gegaan naar onze camper. Beetje een domper op onze laatste avond in Cairns!

Gisteren zijn we, na weg zijn gereden uit Cairns, langs een Croc Farm gegaan. Letterlijk: een boerderij waar krokodillen worden gefokt voor het leer en het vlees. Klinkt zieliger dan het is, want ze houden er ook gewoon grote krodillen ter opvang (die bv. een keer iemand hebben aangevallen) voor de show. Wij liepen mee met een tourtje en zagen hoe de crocs (de grootste was 5,2 meter lang!!) door hun verzorgers a la Steve Irwin werden gevoerd en benadert. Ze hadden er ook American Alligators die ze voor de fun hielden en ze alsof het een hondje was vast pakten op hun schoot omdat ze ''erg sociaal'' waren. Zij liever dan ik!

Op het eind kregen we de mogelijkheid een baby krokodil vast te pakken (waarop Petra zei dat ze zo zacht aanvoelen en de verzorger droog antwoordde: ''Yeah that's because we make handbags from them''), werd er een 2,5 meter lange slang om onze nek gelegd (die in Petra haar shirt kroop!!!) en werd er een Dragon Lizard (soort hagedis) voor de ''grap'' op Petra's hoofd gezet.

Dit was zo ongeveer wat we de afgelopen 5 dagen t/m nu hebben meegemaakt. Voordat we de duiktrip hadden geboekt zijn we nog naar Cape Tribulation geweest. Ooit eens gezien op RTL Travel waarin Floortje op een geweldige camping aan een geweldig strand stond en dus gingen wij deze camping ook opzoeken. Het was inderdaad een onzettend mooie locatie,100 meter van het strand af (rainforest meets the beach). Een onzettend groot strand met bijna geen toeristen en zeker 1 van de mooiste locaties qua strand wat we tot nu toe in Australie hebben gezien. Jacob is er gaan zeevissen (niks gevangen, behalve tig keer vast komen te zitten in een boom of tak) en verder hebben we erg eigenlijk alleen maar gerelaxed. We hebben nog een Nederlands stel ontmoet en daar hebben we een hoop tips van gekregen waaronder een plek waar wilde dolfijnen worden gevoerd en je er bij in het water kunt staan. Gratis! Dat gaan we ook nog zeker opzoeken aan de oostkust.

Verder hebben we nog een dag verspild aan een toeristische treintje dat door de bergen naar een toeristisch dorpje ging. Onzettend zonde van ons geld, de rit was opzich wel mooi langs watervallen en mooie uitzichten, maar het dorpje was zooo ontzettend saai. We gingen er maar een Koala parkje bezoeken, een kleine dierentuin waar de dieren op elkaar gepropt zaten. Er zaten 6 koala's op een heel klein stukje Ecalyptus (geen idee hoe je het schrijft) boom die om de zoveel minuten door Japanse toeristen voor een heleboel geld werden vast gehouden. Op hun kont was ook geen vacht meer omdat ze zo vaak werden vast gehouden. Erg sneu. Daar deden we dus mooi niet aan mee en na een paar kangaroo's gevoerd te hebben zijn we snel weer naar buiten gegaan en hebben we een trein eerder terug genomen naar Cairns.

Cairns is trouwens erg relaxed, echt het typische soort stad waar we wel zouden kunnen wonen. Helaas was de Lagoon, een mega groot zwembad gebouwd aan de zee, DICHT! Wegens verbouwingen tot en met 31 juni!! Dat ging dus aan onze neus voorbij.

De next trips die ons voor de boeg staan zijn: Paronella Park (we hadden er nog nooit van gehoord maar het schijnt de attractie hier te zijn), een Fairytale achtige kasteeltje rondom watervallen gebouwd door een Spaanse man. Verder willen we morgen of overmorgen richting Mission Beach, schijnt er leuk te zijn, en misschien een skydive (parachutesprong) maken! Het ligt even aan de prijs en anders willen we het boven de Whitsundays doen. Ook zitten we er serieus aan te denken bij de Whitsundays een zeiltrip te maken waar je ook als certified duiker kunt duiken en misschien willen we ons advanced nog halen. Dat is weer een stapje hoger dan het gewone duikbrevet. Bij je PADI kun je tot 18 meter duiken, met je advanced tot 30 meter. Scheepswrakken liggen vaak dieper dan 18 meter en deze kunnen we met onze gewone duikbrevet niet doen. Bovendien moet je ook een speciality doen zoals underwater photograpy wat ook erg goed is voor je balans onder water (neutraal drijfvermogen, en dat is best moeilijk!). Dus we zullen zien! Nog maar 4 weken te gaan en dan moeten we alweer naar huis..totaal geen zin in!

xxx Petra en Jacob

Jacob V

Hallo daar, ook zeeduivels tegen gekomen?
Mooi verhaal en ook de foto's met veel plezier gezien. Krijg er zelf ook al zin in zo'n duik. Lijkt een hele belevenis. Jullie zien er goed en stralend uit. Het klimaat zal daar ook wel lekker zijn. Ga de oostkust maar verder verkennen. Ik heb een collega, waarvan man ook duikt en die gaan overal heen met de duikuitrusting. Kun je er verslaafd aan raken?
In ieder geval, leuk om te zien hoe het daar is.
Groetjes: Pap en Mam

oma.

Net jullie duikervaring gelezen.
Wat een onderneming.Lijkt mij toch wel eng.Maar jullie hebben veel gezien.Vooral die haaien en die enge vis
die tussen je benen door zwemt.Net als je vader zegt,
jullie zien er beiden goed uit.Geniet de laatste weken
er goed van,want nu gaat het vlug hoor?
En nu willen jullie ook nog dieper duiken.
Doch wees maar voorzichtig.Ik vind alles prachtig.
doch ook wel een beetje eng.
Verder groetjes en veel liefs,oma.

Sandra

Hallo!
Wat leuk dat jullie je duikbrevet hebben gehaald! Lijkt me wel erg eng om tussen die haaien en sommige vissen te zwemmen, maar wel erg leuk en ook mooie foto´s!
Als jullie nog gaan skydiven, kun je daar geen foto van maken? Als je in de lucht hangt ofzo, je weet maar nooit! Dat lijkt me ook wel gaaf om te zien namelijk!
Wel sneu van dat er van die krokodillen handtassen enzo gemaakt worden! En die koalabeertjes zonder vacht op een kont!
Wel erg leuke foto's van die slang om jullie heen! Lekker hoor, bij je t-shirt in.. Brrr.
Nou nog 4 weekjes, geniet er nog maar even van!
Tot snel, San

Eline

Wat tof dat jullie je duikbrevet hebben gehaald! En wat lijkt het me mooi om alles onder water te zien :D

Daniëlle S

Super mooie foto's!

oma

Wat zijn de foto"s toch mooi.
Ik kijk er vaak met plezier naar.
Groetjes OMA.