Jacob & Petra naar Singapore en Australië

Duiken bij het Yongala scheepswrak

Nadat we Paronella Park bezocht hadden - een kasteel ruine in een sprookjesachtig park rondom watervallen gebouwd rond 1930 door een Spaanse man, wat eigenlijk behoorlijk tegenviel en echt niet ''het beste wat we gezien hebben in heel Australie'' (volgens de guide) - hadden we een 3 daagse Escape pakket geboekt naar Magnetic Island, een paradijselijk eilandje in het Great Barrier Reef. Het koste een vermogen om onze campervan over te laten varen met de ferry, dus parkeerden wij deze op de parkeerplaats en gingen met onze backpacks verder naar het eiland. Op het eiland zaten we in een bungalow van het YHA hostel, vlakbij het strand. De eerste dag hadden we geweldig mooi weer en hebben we eigenlijk alleen aan het geweldige strand gespendeerd. De tweede dag huurden we een Brum (iedereen die deze kinderserie wel eens op tv heeft gezien snapt waar ik het over heb) look-a-like autotje om het eiland mee rond te crossen. Er scheen een fantastische snorkel baai te zijn op het eiland waar je niet per auto kon komen, maar wel door middel van een pad dat ongeveer 2 uur lopen was. Wij dat pad opzoeken, dachten dat we op de goede richting zaten maar bleken steeds verder de bush in te gaan en niet richting de kust. Na drie kwartier kwamen we er dus ook achter dat we op een totaal verkeerde route zaten die naar een fort midden in de bush leidde uit de 2e wereld oorlog, niet echt iets waar we in geinteresseerd waren bij 30 graden celsius. De snorkel baai hebben we nooit bereikt omdat er de volgende ochtend opeens zoveel wind stond dat snorkelen nou niet bepaald te doen was.

Anyways, na de Magnetic trip hadden we voor vrijdag een dagtrip naar het gezonken Yongala scheepswrak geboekt. Dit passagiersschip is in 1911 gezonken en alle 120 passagiers incl. crew zijn daarbij overleden. Pas 50 jaar nadat het schip gezonken was werd het ontdekt en inmiddels ligt het alweer zo'n dikke 90 jaar onder water. Ondertussen heeft zich er ontzettend veel koraal en vis genesteld en schijnt het 1 van de mooiste duikplekken ter wereld te zijn. Dat wouden wij met onze PADI net 1 week in de pocket wel 'ns van dichtbij zien! In plaats van onze Advanced te gaan halen (dat was toch echt iets te prijzig om er bij te doen) besloten we om 2 Adventure Dives te gaan doen. Als je 5 Adventure Dives bij elkaar ''verzamelt'' krijg je automatisch je advanced. Dus proberen we het op deze manier.

Per four wheel drive werden wij en het duikgroepje over het strand naar de speedboot gebracht waarmee we letterlijk over de golven vlogen. Verbazingwekkend genoeg had ik (Petra) hierbij juist helemaaal geen last van zeeziekte, terwijl bij de boottrip de vorige keer waarbij de boot door de enorme wind en golven alle kanten op deinsde, al na 5 minuten met een papieren zakje buiten de reling liep te kotsen. Eenmaal aangekomen bij het rif was de visibility onderwater onzettend goed (tot 18 meter zichtbaarheid kon je vanaf de oppervlakte onder water kijken, we hebben ook wel eens een ochtend 5 meter gehad, die waarover ik vertelde Sandra :P, dus kun je nagaan) en begonnen we met onze eerste Adventure Dive, een Deep Dive. Daarbij gingen we 27 (!) meter onderwater en moesten we een skill uitvoeren tegen de narcose die je bij dieptes rond de 30 meter kunt krijgen (een soort dronken onder water wordt je dan vanwege de druk). We moesten cijfers aan wijzen en dan op onze neus wijzen, om te zien of ons richtingsgevoel nog okay was. Verder moest je op de kleuren letten, bij een diepe duik verlies je namelijk bepaalde kleuren en dat konden we zien aan de pet van de instructor die normaal rood was en op de bodem paars was in onze ogen (de kleur rood verlies je als eerste onder water). De volgende Adventure Dive was de Wreck Dive. Simpelweg gewoon het duiken bij het scheepswrak dus. Ontzettend indrukwekkend want we konden de masten zien, de toilletten en andere duidelijk herkenbare dingen. Verder hebben we hier nog nooit zoveel vissen (onzettend grote zeerschildpadden die om eens heen zwemmen en mega grote Queensland Groppers, de grootste vissen die je kunt zien onder water) op 1 plek onderwater gezien en was het tot nu toe absoluut de 2 beste duiken die we hebben gehad!

Okay, voor nu staan we bij Airlie Beach, een onzettend toeristisch backpackers paradise, wel grappig opzich. We staan op een campingplek bij een hostel omdat dat super goedkoop was. Enige nadeel is de mega nightclub en bar die er aan vast zit, maar ach het is niet voor niets budget accomodation ;). Voor maandag hebben we een Maxi zeiltrip van 3 dagen geboekt waarbij 1 gratis duik zit, altijd fijn! Verder gaan we zeilen bij de Whitsundays en maken dan een stop bij het mooiste Bounty eiland met parelwitte stranden dat daar is. Ja, wij vermaken ons hier nog wel!

x Peet en Jacob

Britta

Wow vet leuke foto's zo onder water! Het is te merken dat jullie het erg naar je zin hebben.. leuk om jullie verhaal te lezen. Wel eng hoor, zo diep duiken! Wel super leuk, met al die mooi vissen en schuldpadden!
Geniet er nog maar lekker van, dan ga ik nog wel even een weekje naar school:P

Veel liefs Britta

Marieke

Hey duikverslaafden :-)

Vandaar dat jullie zo snel door Aussie reden (voor mijn gevoel), nu hebben jullie meer tijd om te duiken! Tof dat jullie zoveel foto's onder water nemen, echt heel gaaf. En die zeeschildpadden...geen woorden voor! Ik heb zelf gesnorkeld tussen een scheepswrak, maar dit lijkt me ook wel erg gaaf - misschien moet ik er ook maar over nadenken om mijn PADI hier te halen!! Moet nog één week stagelopen en dan ga ik zelf ook op reis; ik probeer jullie dan nog zo veel mogelijk op de hoogte te houden! :-) In ieder geval súper veel plezier nog tot half juli, maak veel advontuurlijke duiken zodat jullie je Advanced kunnen halen! Deze weken zijn een ervaring om nooit meer te vergeten!

Dikke tuut,
Marieke

Sandra

Wauw! Echt mooie fotos van het duiken! Als je het zo ziet, lijkt het me toch een klein beetje eng dat zo'n enorme zeeschildpad opeens op je af komt zemmen.
Gelukkig maar dat jullie nu genoeg zicht hadden, en dat er geen enge vissen onverwachts tegen je aan zwemmen ;).

Hopen dat jullie je Advanced nog kunnen behalen. Heeel veel plezier nog met het duiken en de rest.
Zijn jullie trouewns al een beetje bruin geworden? Volgens mij valt het nog wel mee ofniet!
Tot snel!

Liefs, San

Tineke Smit

Met veel plezier bekijk ik jullie foto's en reisverhalen.
Hebben jullie een speciale camera voor de onderwaterfoto's. Jaap en florian zijn met de laatste week in Thailand bezig. Zij hebben ook gesnorkeld,maar hadden geen goede camera voor de foto's(helaas) Ik wens jullie de rest van jullie vakantie nog veel plezier en een hoop leuke belevenissen.
Groetjes Tineke en de rest van de familie

Heiko en Greta

Fantastische foto' s! Gaan morgen terug naar NL.
Groeten Pap + Mam