Jacob & Petra naar Singapore en Australië

Uluru, Kata Tjuta en Alice Springs

Even snel een kort verhaal vanuit een internetcafe in Alice Springs. We zitten nu exact in het midden van Australie! Ook is het weer hier nu bijna gelijk aan dat van Nederland; het is hier nu 30 graden. Gelukkig niet meer het koude weer van het zuiden anders zouden we straks nog bijna heimwee krijgen ;).

Deze week zijn we na Coober Pedy door gereden naar Uluru (Ayers Rock)en Kata Tjuta (The Olga's). Er is daar een resort bij gebouwd, genaamd Yulara, en daar is ook gelijk de enige camping waar je kunt staan, het dichtste bij het national park. Lekker prijzig dus ook. Verder doet het resort een beetje aan Center Parcs denken; winkels en hotels allemaal in 1 domeintje gebouwd. Ook heerlijk toeristisch dus weer.

Uluru!

Rondom de Uluru hebben we de Base Walk gedaan, dit is een route van ongeveer 10 km. en gaat helemaal om de rots heen. Elke hoek van Uluru is weer anders van kleur en grootte, dus die wandeling in de hitte was de moeite wel waard. Als je diep in de verte keek zag je ook kleine stipjes boven op de Uluru staan, dit zijn dus gewoon mensen die ervoor kiezen om bovenop de Uluru te lopen, levensgevaarlijk! Overal staan waarschuwingsborden aan gegeven dat het af te raden is er op te klimmen omdat het ten eerste levensgevaarlijk is (er zijn al 35 toeristen omgekomen door het beklimmen van Uluru) en het is ook nog onrespectvol tegenover de Aboriginals omdat het voor hun een heilige betekenis heeft. Vooralsnog wordt het door de Australische regering niet verboden, en is het dus volgens de wet wel mogelijk om er op te lopen maar voor de Aboriginals is het beledigend en het is gewoon niet respectvol. Erg krom dus.

Zoek Petra!

Na de eerste dag 10 km. op de Uluru te hebben gelopen gingen we de volgende dag 7,4 km. rondom Kata Tjutu lopen. Dit zijn grote ronde mololieten die bij elkaar liggen en waarvan sommige nog groter zijn dan Uluru. Wij vonden deze route veel spectaculairder omdat je nu echt omhoog klom (niet voor nette japanse toeristjes met paraplutjes tegen de zon bestemd dus) en tussen de Olga's in stond en onwijs mooie uitzichten hebt op de valleien die er midden in liggen. Check de foto's maar!

Na 2 expensive nachten op het Yulara Resort gingen we 100 km. terug om bij een gratis camping te staan bij een roadhouse (bezinepompstations in de outback) waar ook gewoon Emu's vrij rond liepen naast je camper! Again: check de foto's ;). De next day gingen we richting Alice Springs, waar we nu dus ook nog zijn.

In Alice Springs zijn we 2 dagen gebleven, hebben de Royal Flying Docters Service bezocht die in de hele Australische outback van medische hulp voorzien door middel van vliegtuigen en helikopters en zijn naar The School of Air geweest. Dat laatste was leuk om te zien, omdat kinderen die in de Australische Outback erg afgelegen wonen, hier door middel van computers en radio les krijgen. De omtrek waarin de kinderen wonen bedraagt 1,3 miljoen vierkante kilometer! Ze zien elkaar ongeveer 2 keer per jaar, waarin ze bijeenkomen in Alice Springs en uitgerekend op de dag dat wij er waren was er zo'n meeting dus konden we geen live schooldag meevolgen via de ruimte waarin de leraar via de PC contact heeft met de kinderen. Helaas!

In Alice Springs hebben we een gratis uurtje Didgeridoo les gevolgd. Erg leuk en ook veel moeilijker dan het lijkt door de ademtechnieken die je moet gebruiken. Jacob wou al voordat we naar Australie gingen een didgeridoo hebben en na 100 gallerijen in en uit te zijn gelopen (want in Alice Springs schijn je de meeste Aboriginal Art te hebben) heeft ie er uiteindelijk eentje gekocht. De basistechnieken van het bespelen kennen we nu (Jacob alleen wel wat beter..) en de didgeridoo zit waarschijnlijk morgen op zee onderweg naar NL! Dus die kunnen Jacob's ouders over zo'n week of 10, op z'n snelst 8, thuis verwachten!

Jacob aan 't didgeridoo spelen

Omdat we zoveel gallerijen in waren gelopen zagen we ook dat de prijzen enorm veel verschillen. We hadden een erg mooi Aborginial Art Painting gezien en deze was bij de eerste winkel 180 dollar waarvan 20 procent korting. Hmm, dachten wij, dat is nog de moeite waard. Bij toeval liepen we een andere winkel in en daar bleek exact dezelfde painting 80 (!) dollar te zijn!! Omdat dit zo'n groot verschil is vroegen we hoe dit zat, en het bleek dat de echte Aboriginal schilder die het maakte, in deze gallerie zijn paintings schilderd en ze dus direct verkoopt. Die andere gallerijen zetten er gewoon ontzettend veel winstmarge op voor hun zelf. Wij dus blij dat we die van 180 dollar met 20 procent korting (dikke bulshit korting dus) niet hebben gekocht, en lekker wel die van 80 dollar.

In Alice Springs zwermt het trouwens van de Aborginals, maar dan wel van de luie vieze Aboriginals die in de parken op het gras aan het bier drinken zijn en irritant luidruchtig op straat aan het schreeuwen zijn met hordes kinderen achter ze aan. De eigenaresse van de gallerij vertelde dat deze Aboriginals helemaal niet uit Alice Springs komen maar uit Communities verderop en alleen naar Alice Springs komen voor drank & drugs. Je kunt hier 's avonds dus ook beter niet alleen over straat lopen.Er jammer voor de goeie Aborginals die wel hard aan het werk zijn en een normaal leven leiden.

Okay, dat was het wel weer voor nu! Morgen gaan we richting Darwin met een tussenstop bij de Devils Marbels en Katherine. Zoek maar op google!

Liefs Petra en Jacob

Ps. en iedereen natuurlijk heeeeel erg bedankt voor alle felicitaties :).

Sandra

Gelukkig dat jullie nu ook heerlijk weer hebben! Ik lag net in de zon, maar volgens mij word het vrijdag al weer wat minder hier..
Dat didgeridoo spelen ziet er best grappig uit moet ik zeggen! ;)
Gave foto trouwens van die rots! Ik ga nu de rest van de foto's snel bekijken!

take care!

Jacob V

Volgens ons wordt het daar steeds leuker en interessanter. Foto’s worden ook indrukwekkender. Erg mooi. Veel plezier verder.
En het bellen naar jullie is ook goedkoop via belknaller.nl. De 0,09 eurocent klopt. Zag op KPN dat we tot nu toe nog geen 7 euro kwijt waren.
Groetjes: Pap en Mam

oma

fijn dat jullie het zo naar de zin hebben

en heerlijk weer er bij. denk verder vaak aan jullie.
de foto;s zijn ook prachtig.
geniet ook van jullie verhalen.ga zo door.
veel liefs oma.

Eline

Ik zou me als mens echt nietig voelen bij de Uluru!