Jacob & Petra naar Singapore en Australië

In sneltreinvaart door het freezing zuiden

Hallo! Op het moment van schrijven zitten we nu in een (chinees) internetcafe in Melbourne. We zijn er vandaag aangekomen na een hele lange regenbui, hebben onze campervan bij een nabij gelegen camping gedropt en zijn gelijk de stad in gegaan. En zoals de Aussies het hier zeggen: it's freeeeeeezin cold!! We hebben aan: een tshirt, een shirt met lange mouwen, een vest en daaroverheen een sjaal + jas. Dat zegt geloof ik wel genoeg. Maar om even een misverstand uit de weg te ruimen: in Aussie zijn de seizoenen nu omgedraaid wat betekent dat het nu herfst aan het worden is en in Nederland wordt het juist weer voorjaar. Meestal kan het ook in de herfst hier nog wel zo'n 20 graden worden, maar wij hebben weer net de pech gehad dat het voor het eerst in 77 (!!!) jaar 11 (!) dagen achter elkaar heeft geregend. Tsja, en daar sta je dan met je zomergadarobe. ;)

Anyways, zoals volgens mij de meesten al hebben gehoord hadden we dus pech gehad met onze campervan. We hadden 'm opgehaald en het plan was richting de Blue Mountains te rijden, alleen erg ver zijn we niet gekomen. Halverwege roken we een rare brandlucht, zijn dus maar gestopt, en omdat Jacob in de verkeerde versnelling een heuvel op was gereden dachten we dat de koppeling overhit was. We konden niet verder en stonden dus in het donker, op een bult & in de regen & in een onbelichte en onbekende omgeving. Fijn is anders ;). Een NLer die in Aussiewoont heeft ons met z'n truck op de heuvel gesleept en omdat er verder niet echt B&B's of campings dichtbij te vinden waren konden we bij hem blijven slapen. Super aardig! De volgende dag leek alles weer goed te zijn, reden we weer verder maar roken op den duur weer die brandlucht. Dus weer gestopt en nu deNRMA (Australische ANWB) gebeld, die tot de conclusie kwam dat de koppeling gewoon totaal versleten was. Er kwam een truck die onze campervan op zou halen, die bleek een lekke band te hebben (...) en dus moest er nog een keer naar de NRMA gebeld, nu ook voor hem ;). Die nacht hebben we nog een nachtje kunnen slapen bij Hanno & Selina en zijn we 's avonds nog met ze mee geweest naar een Noodle Bar en naar de Cinema (Howard hears a Who!), goed voor ons engels!

De volgende dag weer terug gereden naar Sydney, om de campervan te laten repareren. De dag ervoor kon het niet omdat het dodenherdenking (Anzac day) in Aussie was, en alles was dus dicht (hebben wij weer). Eindelijk na een paar uurtjes was onze campervan weer gerepareerd en konden we op naar de Blue Mountains en hebben we afscheid genomen van Hanno & Selina; nog een keer thanks voor alle hulp!

De Blue Mountains waren heel erg mooi, wel erg toeristisch, maar mooi. We hebben de Three Sisters gezien en zijn met het steilste treintje ter wereld omhoog gegaan (en dat is meer zonde van je geld dan dat het spectaculair is). Ook hebben we de Katoomba falls gezien, erg mooi!Na de Blue Mountains gingen we via de Coastal Road op naar Melbourne. Onderweg wel 2 tussenstops gemaakt omdat het anders gewoon te lang rijden was, en erg slecht weer met veel wind (ja over het slechte weer kunnen we nog uren door gaan :P) dus dan loop je ook al vertraging op.

Gisteren hebben we een stop gemaakt op Phillip Island, dit is een klein eilandje vlakbij Melbourne waar je de kleinste pinguins ter wereld kon zien. Super super super commercieel, maar omdat wij al off-season waren hoopte we dat het wel mee viel. Niet dus. Bij de ingang kon je al popcorn kopen om dan dik ingepakt en met je dekentje (ja want zo koud was het, het werd aangeraden om dekens mee te nemen en op het bord voor de ingang stond een temp. meter en die stond op z'n koudst) op een grote tribune bij de zee te zitten en dan maar wachten tot de pinguins kwamen. Die kwamen, maar erg in de verte en ze waren echt heel erg klein dus je zag eigenlijk niet zo veel. Later kon je nog op speciale paden rond lopen tussen de duinen(en honderden chinezen en jappannertjes) om ze van dichtbij te zien. Dat was wel leuk, maar we hadden het koud en gingen dus lekker snel weer weg.

'S middags zijn we ook nog naar het Koala Conservation Centre geweest, waar je Koala's van dichtbij in hun natuurlijke omgeving kon zien. Echt leuk, want het was super rustig in het park en wij hadden het geluk dat een paar koala's heel actief waren (normaal slapen ze 20 uur per dag hoog in de boom) en gewoon langs ons heen liepen op de balken. We hebben genoeg foto's en filmpjes gemaakt, maar zijn het kabeltje van onze camera vergeten en kunnen er dus helaas niets op zetten nu.

Morgen gaan we beginnen aan de Great Ocean Road. We doen het stukje zuiden van Australie een beetje in sneltreinvaart, dit omdat het weer gewoon super slecht is en we meer tijd willen besteden aan het noorden, waar het standaard een tropisch klimaat is (heeeeeeerlijk) en daar valt ook nog genoeg te zien. Daarom dus 1 dagje Melbourne in de stromende regen, dat is meer dan genoeg. Hopelijk zijn we volgende week en/of eind deze week in de outback, na de Great Ocean Road gaan we namelijk door naar Coober Pedy, een opaalstadje midden in de woestijn waarvan alles onder de grond is gebouwd (hotels, huizen, alles!), heel bijzonder dus!

Tot snel,

Liefs Petra en Jacob

Jacob V

Erg jammer van het weer daar en dat toevallig zo treft daar. Maakt het reizen ook moeilijker en ook de mooie uitzichten daar, zijn wellicht niet zo mooi. Hopenlijk kunnen jullie wel genieten van de Great Ocean Road.
Bij ons nu mooi weer en dat blijft volgende week ook zo. Temp van ong. 21 graden. We zijn nu de Eriba aan het schoon maken, mischien gaan we nog aantal dagen daarmee weg. Gisteren oma haar verjaardag gevierd in Hoogkerk. Ze had felicitaties per mail gekregen.
We wensen jullie nog veel plezier daar en hopenlijk krijgen jullie beter weer.
Groetjes: Pap en Mam.

Marieke

Wat hebben jullie ook een pech! Ik duim voor jullie dat er niet weer zoiets gebeurd.. 2x de ANWB moeten bellen, wat een grap ;-)

Jacob: Ik moet nog tot 27 juni stage lopen (heb nu nog een week vakantie te gaan, heb er al 1,5wk opzitten met mn ouders hier) en 28 juni komt een vriendin van mij naar CR. 29 juni vliegen we richting Belize denk ik en dan gaan ook onze rondreis beginnen :)

Meindert en Ina

Hoi Jacob en Petra,

Wat leuk om al jullie belevenissen te lezen. Ook al gaat het soms wat anders dan jullie hadden gepland en/of verwach,t het wordt zo wel een mooi groot avontuur.
Kunnen jullie je met de taal goed redden?
Wij gaan volgende week naar Engeland naar Rod en Barbara. Natuurlijk zullen we even verslag doen van jullie reis. Groetjes, Meindert en Ina

Emilio en HuiG

Allleeeeeh Jacob en Petra,

Q-base is dit jaar al op 30 augustus. Beetje eerder als anders dus, maar dat mag de pret niet drukken in tegendeel......meer kans op mooi weer zelfs. Zet alvast maar een paar dollars opzij voor 30 augustus dus....

Kalm Anus!!!!!